D-vitamin & Immunförsvaret

D-vitamin är ett livsviktigt vitamin. Det hjälper immunförsvaret att vara på topp, hjälper dig att hålla energin uppe och att sova bra på natten.

D-vitaminbrist

För lite D-vitamin gör att du känner dig trött, håglös och kan bli deprimerad. Att gå länge med låga nivåer av D-vitamin kan ge allvarliga följder i kroppen. Det finns studier som kopplar samman brist av D-vitamin med sjukdomar som cancer och diabetes, och även autoimmuna och neuropsykiatriska sjukdomar. Bland inlagda covidpatienter har man sett en större dödlighet hos de som haft låga nivåer D-vitamin.

Vitaminet från solen

När solens strålar träffar din hud bildar kroppen D-vitamin. På sommarhalvåret räcker det ofta med att vara utomhus i solen på dagen för att det ska skapas tillräckliga mängder av detta livsviktiga vitamin. Men på våra svenska breddgrader står solen för lågt på himlen under vinterhalvåret. I den vinkeln filtreras solstrålarna genom ett tjockare lager av atmosfär. Då försvinner de UVB-strålar som behövs för att vitaminet ska skapas i kroppen. Vintersolen är helt enkelt inte tillräckligt stark. Därför kan det vara lämpligt att ta D-vitamin som kosttillskott under vinterhalvåret – även om man är utomhus under de ljusa timmarna.

Hur mycket vitamin D är lagom?

Är du en hel dag i sommarsolen utan kläder så producerar din kropp runt 250 µg D-vitamin. Premium D-vitamin innehåller 100 µg per kapsel och är anpassade för vuxna som bor på våra norra breddgrader. Barn behöver också D-vitamin men i lägre doser (i Sverige rekommenderas alla barn under 2 år att ta 10 µg D-vitamin som tillskott varje dag).

Back to top
Vi använder Cookies för att förbättra vår sida och din upplevelse på vår webbshop. Genom att fortsätta surfa på sidan accepterar du våra Cookies villkor. Läs mer om cookies och hur du ställer in dem här.